Sådan øger du din produktivitet

Som ansat, leder og menneske, kan vi alle blive distraheret. Om det er på arbejdspladsen eller i fritiden, så har vi hele tiden ting vi skal nå. Vi skal færdiggøre en rapport, lave en præsentation, vi skal nå at lave aftensmad, træne eller hvad man nu har i sin hverdag. Derfor kan man nemt miste overblik, og produktiviteten går derfor ned. Vi har lavet en liste over tips til, hvordan du kan øge din produktivitet i hverdagen.

Strukturer din dag og uge

Føles det som om du har en million ting du skal nå? Så er det ekstremt nemt at miste overblik. Lav derfor en liste over de ting du skal nå hver dag og uge. På den måde behøver du ikke gå rundt med det hele oppe i hovedet, men i stedet for det ned på papir. På den måde kan du gøre det hele mere overskueligt, og du kan sætte tid af til de forskellige ting. Den kan fx se således ud for en helt almindelig arbejdsdag:

  • Svar på mails
  • Færdiggør projekt x
  • Ring til kunde x
  • Lav første del af rapport x
  • Meld tilbage til leder/medarbejder/ansat om hvor langt du er med projekt x
  • Svar på mails

Denne liste kan du personliggøre, tilføje personlige mål også (som at drikke vand udnervejs på dage), tidsbegrænsninger og andre elementer.

Lav en rutine

Hvis du altid stresser i løbet af dagen, så dan en rutine. Mennesker er enormt gode til at holde sig til rutiner, og du kan på den måde “automatisere” dele af din dag. Lad os tage en morgenrutine som eksempel, eftersom mange vidst godt kan relatere til at stresse om morgenen. Rutinen kan være: Stå op, læg tøj frem, børst tænder, gå i bad, klæd om og herefter lav morgenmad. På den måde gør du det altid på samme måde, og man bliver bekendt med sin rutine. Gør dette med dele af din dag, som du altid gør. Igen, lav en liste som nævnt foroven – på den måde behøver man ikke gå og huske det, for så har man det nedskrevet.

Undgå at stresse

Det er måske nemmere sagt end gjort, men der er nogle ting vi kan gøre, for at forebygge at stressen sniger sig op på os. Stress kan få os til at overse vigtige ting, glemme ting og gøre os forvirrede. Derfor er det vigtigt at undgå stress. Nogle ting du kan gøre for at undgå stress, er bl.a. at undgå multitasking. Lad være med at lave flere ting på én gang. Hvis man skal nå to ting på samme tid, så føles det hele meget voldsommere end det egentlig er. Undgå også at udskyde opgaver. Hvis en opgave skal være færdig tirsdag, så start den i hvert fald op i god tid, så man ikke er presset af en deadline om tirsdagen.

Undgå forstyrrelser

Mange mennesker er “afhængige” af deres telefoner og sociale medier. Sluk dem. Læg telefonen væk når du arbejder, og sluk for notifikationer på din telefon. Det vil nok føles mærkeligt i starten, men det er bestemt noget der kan hjælpe. Hvis du arbejder på noget vigtigt, så er det bedst at undgå forstyrrelser. Hvis telefonen bipper mens man har gang i noget vigtigt, så er det enormt distraherende.

Brug apps

Man behøver dog ikke holde styr på alt dette alene. Der findes faktisk mange apps der kan hjælpe dig med at holde overblikket. Søg på “produktivitet app” på Google, og du vil kunne finde en del gode apps, der kan hjælpe dig. Eksempler kan være:

  • Coach.me
  • Doo – Get things done
  • Monday